Coornhertjaar Haarlem 2018

In het Noord-Hollands Archief vindt op 13 april 2018 de opening plaats van een tentoonstelling waarin het grafisch werk van Coornhert centraal staat. Dit archief beheert maar liefst 220 originele houtdrukken, etsen en gravures van de hand van Coornhert. Conservator drs. A. (Alexander) de Bruin stelt met prof. dr. I. (Ilja) Veldman en Maria van Vlijmen een representatieve selectie van dit werk samen.

In De Hoofdwacht, de zetel van de Historische Vereniging Haerlem, wordt het leven van Coornhert belicht. Coornhert bracht 40 jaar in Haarlem door. Hoe kwam hij aan de kost? Met wie ging hij om? Welke functies oefende hij uit? Wat was zijn rol tijdens de opstand? Hoe was zijn samenwerking met Willem van Oranje? Waarom moest hij bij tijd en wijle uit Haarlem vluchten en de stad uiteindelijk definitief verlaten? In de kelder van De Hoofdwacht, wordt een werkende drukkerij ingericht, precies op de plaats waar Coornhert in 1561 samen met Jan van Zuren zijn drukkerij installeerde.

Voor het hele programma van het Coornhertjaar Haarlem 2018, ga naar

De Hoofdwacht aan de Grote Markt 17 te Haarlem.

< naar het overzicht